Siirry pääsisältöön

Ensimmäinen ulkomaanmatkani Mallorcaan

Tästä tuli yhtä pitkä postaus kun nälkävuosi, mutta ei anneta sen haitata :D
Minun ihka ensimmäinen ulkomaanmatkani oli pääsiäisen. Uskomatonta sillä odotin tätä mahdollisuutta ainakin 8 vuotta! Olen aina sanonut etten tahtoisi kohteeseen, joka on oikea turistirysä.. Sinnepä kuitenkin päädyin sillä löysin tarjouslentoja. Vaihtoehdoista olisin mieluiten halunnut Kroatiaan olihan se kohde ollut ennenkin mielessä, mutta lentojen aikataulut eivät osuneet lomapäivilleni.  Muista vaihtoehdoista valikoitui Malllorca, koska se oli Espanjaa, siellä olisi ainakin +18 astetta ja siellä pääsee ratsastamaan. Lennot ostettuani aloin selaamaan hotelleja. Tarjouksesta bongasin vain aikuisille tarkoitetun EIX Alcudia hotellin, joka sijaitsee Alcudiassa noin 60km päässä Palmasta Mallorcan pääkaupungista. Sitten etsin ratsastus mahdollisuuksia hotellimme läheltä. Löysin monen mutkan kautta Rancho grande parkin. Siispä ostin sieltä 2h ratsastusretken, joka maksoi 50€. Sitten olisi vain reipas kuukausi lähtöön ja sekös vaikeinta on: odottaminen. Halusin kirjoittaa tämän postauksen, jotta voin myöhemmin palata muistelemaan ja myös siksi, että muutkin voivat kenties löytää infoa kohteesta. Itse nimittäin yritin paljon googletella enkä kovin montaa postausta tai muuta infoo löytänyt. Olen juuri sellainen, joka ottaa kaikesta selvää mahdollisimman paljon ennen reissua tai muuta. :D

28.3.2018
Lähdin Kuopiosta klo 05.35 junaan kohti Helsinkiä. Junassa on vaan niin paljon mukavempi matkustaa kuin bussissa. Klo 9.20 oli vaihto Tikkurilassa lähijunaan, joka vie suoraan lentoasemalle. Olimme lentoasemalla neljä tuntia ennen lentoa, mutta saipahan rauhassa tutustua paikkaan, mitä tehdä ja minne mennä. Onneksi äitini oli ennenkin matkustanut lentokoneella.
Kulutimme aikaa katselemalla tabletilta ohjelmia, puhumalla ja selailemalla puhelimia.
Lentomme piti lähteä klo 13.40, mutta pääsimme silloin vasta nousemaan koneeseen. Lento lähti puol tuntia myöhässä. Olin jännittänyt lentämistä jo kauan ennen tätä hetkeä. Kun kone lähti nousuun mua alkoi todella paljon jännittää ja pelottaa, kunnes kone tasotttui. Onneksi kohteeseen oli vain neljän tunnin lento.
Laskeutuminen ei tuntunut missään se oli aika pehmeä lasku.
Olin etukäteen ottanut selvää millä bussilla pääsisimme Alcudiaan. Suoraan lentokentän edestä lähtee bussi numero 351 ja matkustimme sillä port d'Alcudian pysäkille sillä se oli lähempänä hoteliamme kuin Alcudian pysäkki. Bussimatkan hinta oli 9€/hlö.  Aikaa meni ehkä reipas tunti tai 1,5h. Olin niin väsynyt jo etten tajunnut katsoa kelloa. Tuo kyseinen pysäkki on heti Alcudian pysäkin jälkeen, joten kannattaa olla itse tarkkana sillä kuski ei sitä erikseen maininnut tosin kuin Incan ja Alcudian pysäkit. Port d'Alcudian pysäkki on sellaisen pienen ostosrakennuksen edessä, jossa myydään adidasta, nikee yms.
Siitä pysäkiltä kävelimme suoraan hotelille. Hotellille täytyy maksaa ympäristöveroa, mutta ei se kallis ole. Meillä se maksoi 4,98€. Hetken siellä levättyämme lähdimme etsimään ruokakauppaa. Ostimme iltapalaksi hedelmiä, mansikoita ja jogurttia. Menimme takaisin hotelliin, söimme ja menimme nukkumaan klo 22. Väsytti todella paljon olihan matkustamista yhteensä n. 10h takana.

Siellä ainakin saa kunnon sakot, jos jättää keräämättä koiran jätökset.

29.3.2018
Heräsimme klo 07.30, jotta ehtisimme aamupalalle het klo 8 ja rauhassa syömää eikä tungokseen. Aamupala oli loistava! En osannut uneksia niin kattavasta. Sieltä löytyi kaikille jotakin. Olet sitten vegaani, kasvisyöjä, terveellisesti syövä, herkuttelija tai sekaani. Ruoka oli super hyvää. Söimme massut täyteen ja siitä lähdin valmistautumaan ratsastusretkelle. Kävin suihkussa, pikkusen meikkiä ja oikeanalaiset kamppeet päälle ja menoks. Minua tultiin hakemaan suoraan hotellin edestä klo 10. (Olin s-postilla sopinut nää haku ajat ja paikan englanniks. Olin hurjan ylpeä itsestäni! Olen siis vähän kehno englannissa. Tai siis ymmärrän tekstiä ja jotenkin puhetta, mutta vaikeuksia tuottaa puhetta, ainakin luulin niin).
Olin ensimmäinen siinä autossa. Haimme muitakin matkalla kyytiin. Seuraavaksi kyytiin tuli vanhempi nainen, joka oli kotoisin Japanista. Aloimme hänen kanssaan jutella englanniksi ja voi että ihmettelin itsekin kuinka hyvin ymmärsin ja tulin ymmäretyksi!
Tilalle perille päästyämme odottelimme jonkin aikaa ennen kuin lähdimme ratsastamaan. Minä menin edistyneiden ryhmään.  Kaikki muut olivat ryhmässä saksalaisia paitsi minä, yksi espanjalainen ja japanilainen tosin hän osasi myös hyvin saksaa. Hiukan ehkä harmitti se että hevoset olivat kiinni ja varustettuna jo kun tulimme paikalle ja kuinka kauan he olivat siinä auringossa jo seisseet..  Minä sain hevosen nimeltä Leticia. Hän oli hyvin rauhallinen, välillä meinasi laiskistua, mutta mielestäni aivan ihana hevonen. Aluksi ohjaajamme sanoi ohjeet  espanjaksi, saksaksi ja englannksi. Jossain vaiheessa hän kuitenkin taisi unohtaa minut, koska englanninkielisiä ei enää tullutkaan藍 Onneksi takana oleva nuori saksalainen tyttö kertoi englanniksi mitä seuraavaksi tapahtuu.  Ratsastus oli upeaa. Kaunissa luonnossa ja rannalla vapaasti ilman koulukiemuroita. Vaikka nekin kivoja ovat, mutta tuo oli rentoututtavampaa ja se vapauden fiilis etenkin kun laukattiin!
Päälläni oli vain mustat treenihousut ja t-paita. Se oli virhe, sillä paloin kaulan alta ensimmäistä kertaa elämässäni. Oli minulla laukussa mukana juoksutakkini,mutta olin unihtanut sen sinne ja laukku oli tilan toimistossa. Rannalla jokainen meistä laukkasi pienen pätkän ja yksi tallin työntekijöistä otti järkkärillä kuvan. Sen saa retken loputtua itselleen, jos haluaa ostaa. Kuva maksaa 10€. Aika hinnakas yks kuva, mutta ostin sen kuitenkin kun onhan se hieno muisto ja muutkin ostivat :D

Tilan yksi naistyöntekijä lähti viemään meitä takaisin hotelleihimme. Kun jäimme kaksin jutellimme paljon matkistamisesta, unelmistamme ja kotimaistamme. Se oli silmiä avaava keskustelu.
Palattuani hotelille lähdimme heti kävelemään lidliin ostamaan eväitä, rannalle ja kiertelimme rantakauppoja. Vinkkinä rantakadulla on Joana niminen kauppa, josta löytyy kivoja turisti t-paitoja ja edullisesti. Lisäksi toinen hyvä kauppa oli Souviener bahia myöskin rantakadulla.
Lähellä rantaa on myös sellainen kahvila kuin Anita cakes. Olin löytänyt sen kartasta ennen matkaa. Se oli vaaleanpunainen pikku kahvila ja konditoria. Omistaja ei huhkunut ystävällisyyttä. Siellä ei ollut ketään muita. Ostimme kaksi kahvia, minä ison keksin ja äiti muffinsin. Nämä maksoivat vain 7€ yhteensä! Siellä ei käynyt kortti, vain käteinen. Sieltä olisi voinut ostaa leipomisrarvikkeita. Paikka pitää todella etsiä sinne ei voi ainakaan heti vahingossa eksyä. Suosittlen silti käymään tuolla, jos haluaa hiukan erilaista leivonnaista.
Hotellilla äiti kävi uima-altaassa pulahtamassa minusta se oli liian kylmään. Menimme sitten käymään höyrysaunassa ja normi saunassa sekä poreammeessa. Kaikki nämä saunat, altaat, sali ja aamupalabuffet kuului siis huonehintaan.

30.3.2018
Jälleen kerran menimme heti aamiaisen alettua aamiaiselle. Tällä kertaa siellä oli myös churroja ja nam, että olivat hyviä vielä suklaa-hasselpähkinälevitettä päälle(kuten laitoin sitä patongin päällekkin). Kävimme vasta aamiaisen jälkeen treenillä hotellin pienessä salissa eli käsittäen vapaat painot ja muutama laite. Saa niilläkin hyvän treenin aikaseksi kun on vain kekseliäs. Siistiytymisen jälkeen lähdimme kävelemään Alcudiaan, jonne on noin kilometrin matka. Menimme raunioille, jonka sisällä on paljon erilaisia pikku kauppoja ja pääsee myös kiipeämään niiden päälle ihastelemaan maisemaa. Emme ostaneet sieltä mitään. Sieltä kävelimme takaisin port d'Alcudiaan ja taas kiertelimme sitä ympäristöä sekä kävimme ostamassa tuliaiset. Illalla menimme syömään Himalaya Indian nepalese ravintolaan. Koimme pienen järkytyksen. Otin kasvis korman(siinä tais olla perunaa, koska ei siinä bataatti maistunu ja currykastike)12€ ja erikseen piti ostaa naan leipä 2,25€ ja vesi molemmille 2,50€ (1,25€/hlö). Eli 16,75€ yhteensä mun "annos". Samaan hintaan Suomesta olisi saanut riisin, leivän, pääruuan, salaattia kylkeen ja vesikannun. Yksi ruokapaikka vaihtoehoista olisi ollut myös New Cacao, muttemme ehtineet käydä. Hotelilla menimmen hotellin omaan ravintolaan, koska äiti halusi maistaa margaritaa vaikka hän ei edes juo alkoholia tosin en oikeastaan minäkään, aika harvoin. Minä sitten otin hotellin oman drinksun, jossa oli baileysta, kookoslikööriä ja banaanilikööriä. Se oli tosi hyvää, ei liian makeaa. Maistettiin vielä puoliksi yksi sangria lasillinen ja voi että sekin maistui hyvälle. Pakkasimme illlalla ennen nukkumaan menoa kaiken valmiiksi.
Tämä oli hotellin oma drinkki.

Alcudiasta, linna muurien sisällä oli paljon pieniä kauppoja ja ravintoloita.

31.3.2018
Lähdimme heti aamupalan jälkeen hakemaan tavarat ja luovuttamaan huoneen. Siitä kävelimme bussipysäkille ja lähdimme kohti Palmaa. Bussi maksoi 5,35€/hlö. Palmassa kiertelimme kauppoja. Ostin Pull&Bearista ihanan keltaisen kevyen takin vai 20€ eikä ollut alessa. Vaatteissa yms muissa on siis sama hintataso kuitenkin kuin Suomessa. Tuo takki oli poikkeus. Jouduimme kävelemään matkalaukkujemme kanssa ainakin kilometrin päähän lähimpään ruokakauppaan, josta saisimme matkalle evästä. Placa D'Espanyalta lähtee useasti busseja lentokentälle. Lipun hinta oli 5€. Matka kestää 20-30min ehkäpä ja matkaa 10km.
Menimme taas tosi ajoissa kentälle. Lähtöselvityksessä huomasimme että laukkumme painoivat vähemmän kuin mitä Helsingin kentän käytävällä ollut vaaka näytti vaikka tavaraa oli tullut lisää. Matkalaukkuni painoi oikeasti siis vain 6,5kg. Helsingin vaaka näytti 8,5kg. Tämän takia en uskaltanut ostaa hirveästi mitään. Vitsit että harmitti! Olisin voinut vaikka mitä ostaa. Lentomme oli taas puoli tuntia myöhässä. Olimme puolen yön aikaan takaisin Helsingissä ja yritimmen nukkua kentällä yön. Unta tuli muutama hassu tunti, koska noh ei kovin mukavaa nukkumista kovilla penkeillä ja aamu viiden jälkeen tuli niin paljon uusia matkustajia ja melua heidän mukanaan. Aamulla klo 8 lähti lähijuna Tikkurilaan ja sieltä vaihdoimme kaukojunaan kohti Kuopiota. Kävimme ravintolavaunusta ostamassa kahvia ja kuumaa vettä. Meillä oli mukana omat puurohiutaleet ja teimme omat puurot  Junan puuro olisi maksanut 3,60€, joten miksi ostasin kun oli omatkin hiutaleet sekä kuuma vesi maksoi 0,60€ :D
Tämä oli budjettimatkailua 

Anita Cakes kahvilasta

Mitä tästä reissusta opin:
-Pärjään englannin kielen taidolla paremmin kuin luulin
- Osta oma matkavaaka
- Reissaaminen ulkomaille on aika uuvuttavampaa kuin kotimaassa tai Tallinaan, mutta silti upea kokemus
- Ikävoin useasti päivässä raikasta vettä
- Pärjään maailmalla
- Osasin pakata riittävästi ja kevyesti
- Pelkään lentokoneen nousua, kuten olin jännittänytkin
Aion silti matkustella, mutten varmaankaan vielä uskalla yksin nousta koneeseen.
P.s rakastan kierrellä ulkomaalaisia ruokakauppoja!

Tässä tämä kuva mikä ratsastuksen järjestäjät ottivat. Värit taittuu hiukan punaiseen ja on huonot, mutta onhan tämä kiva muisto. Huomaa miten mun jalat on ihan väärässä asennossa, vaikka sain pidettyä ne muuten koko retken ajan hallittuina :'D

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Baby shower cake

Masukakku Eilen pidetttiin siskoni vauvakutsuja yllätysjuhlina. Minun tehtävinä oli tehdä masukakku ja sellainen vesimelonikoriste. Tein kakusta gluteenittoman ja laktoosittoman, jotta se sopisi mahdollisimman monelle. Sekä gluteenittomien kakkupohjien käyttämäni resepti on vaan niin superhyvän makuinen. Se on say with a cake Monan käsialaa. Tässäpä tulee reseptiä ja ohjeita kuinka tein tämän kakun. Tämä oli siis ensimmäinen masukakku, jonka tein. Pohjia tein yhteensä kolme kappaletta. Paistoin isoimman pohjan metallikulhossa ja kaksi pienempää 20cm irtopohjavuoissa. Tein yhden ison satsin suklaapohjia ja yhden pienen vaaleapohjaa inkiväärijauheen kera, mutta voit suurentaa suklaakakkupohja ohjetta vielä niin että saat siitä sen kolmannen. En kirjoita vaaleanpohjan ohjetta, koska muuten tulisi kilometripostaus. Suklaakakkupohjat 60g tummaa suklaata(Brunbergin laktoositon ja gluteeniton) 100g laktoositonta voita 2dl vahvaa kahvia 3d

Porkkanainen broileririsotto

Porkkanainen broileririsotto 4dl jasminiriisiä ~1L kasvislientä 1 sipuli raastettuna 3 porkkanaa hienoksi raastettuna Oliiviöljyä Suolaa, mustapippuria, sumakkia, valkopippuria 400g broilerin jauhelihaa(ei oo paras vaihtoehto, sitä sattu nyt olemaan😁)  Paista broilerin jauheliha ja sipuli kypsäksi. Laita sivuun kulhoon. Kuullota hetki riisejä öljyssä. Ala desi kerrallaan lisätä kasvislientä niin että edellinen satsi on imeytynyt. Lopuksi kun riisi on valmista, lisää porkkanaraaste ja broilerin jauheliha sekä mausteet maun mukaan. Viimeistele annokset puristamalla hiukan sitruunamehua päälle ja lisäämällä kevätsipulia plus kylkeen salaattia. Tadaa!

Vegaanipizza

Oletko miettinyt kuinka saada herkullista pizzaa ja vieläpä vegaanisena? Tässäpä sinulle kokeilemisen arvoinen resepti. Olin vähän aika sitten vegaaniviikko haasteessa ja se sujui oikein hyvin, sillä syönhän muutenkin hyvin hyvin kasvispainotteisesti. Lihoista syön kanaa joskus harvemmin, käytän kyllä kananmunia, maustamatonta jogurttia ja joitakin juustoja(fetaa, mozzarellaa, vuohenjuustoa, halloumia, ricottaa, mascarponea sekä joskus tuorejuustoja). Halusin myös vegaaniviikon aikana laittaa inspiraatio kuvia muille kuinka syön viikon aikana, jotta ehkä muutkin uskaltaisivat kokeilla enemmän kasvisruokia tai jopa kokeilla vegaaniviikkoa!  Pohja: 3,5 dl kädenlämpöistä vettä 25 g tuorehiivaa (tai 7 g kuivahiivaa) 10 g oliiviöljyä 10 g hienoa merisuolaa 500 g durumvehnäjauhoja (00-pizzajauhoja) Täytteet: itsetehty tomaattikastike herkkusieniä punasipulia paprikaa vegaanista 'tuorejuustoa'' Päälle uunista tulon jälken oliiviöljyä loraus ja kevätsip